2010. május 9., vasárnap

Kakaós kalács

Még mindíg az ominózus nap kora hajnala. Nem nagyon tudtam aludni, ezért inkább a konyhába irányítottam magam és mire eljött a délelőtt fél 10, hogy induljunk a laboratóriumba, kisült egy kalács és még egy gyönyörüséges teljeskiörlésü kenyér is. A kenyér lefotózására már nem volt sem időm, sem lehetőségem.
Ez egy végtelen egyszerü recept és aránylag nagyon gyorsan el is készül.
Hozzávalók és elkészítés:
70 dkg finom liszt,
4 dl langyos tej,
2 evőkanál olaj,
2 tojás sárgája
6 dkg cukor
csipet só
2-3 evőkanál kakaó
4 dkg friss élesztő
Az élesztőt egy mélyebb edényben elmorzsolom, megszórom egy kis kanál cukorral, majd kb 1 dl langyos tejet öntök rá, s hagyom hogy felfusson. Amig az élesztő felfut, addig kimérem a többi hozzávalókat.
A dagasztógép edényébe tettem a 3 dl langyos tejet, az olajat, a tojássárgákat, hozzáöntöttem a felfuttatott élesztőt. A lisztbe belekevertem a sót és a cukrot, s ezeket is belekanalaztam az edénybe.
Jó 15 percig dagasztott a gép, majd 10 percig pihentettem, s utána ujra 8 perc dagasztás következett. Ekkor leállitottam a gépet, csak úgy sacc per kábé a felét elcsiptem, s az edénybe maradt másik feléhez 3 evőkanál kakaót adtam, s beledagasztattam a tésztába. (kb 2 perc alatt összekeverte a barna tésztát)
Ekkor mindkét tésztát gombóccá alakitottam és két kisebb tálban duplájára kelesztettem, 40 perc alatt.
Amikor duplájára keltek, mindkét gombócot ketté vágtam. Először a fehér tésztát nyújtottam ki, jó nagy tepsi formájúra, majd a barnát, amit ráhelyeztem. Ujra a következő fehér gombócot, s a negyedik lapot azaz az utoló barna tésztát is kinyujtottam, ráraktam a már előző háromra és nyújtófával még jócskán nyújtottam rajta egyet.
Két oldaláról elkezdtem feltekerni, s amikor szemben a közepénél összetalálkoztak, kicsit összecsipkedtem, megfordítottam és sütőpapirral bélelt tepsibe raktam. (Végre kipróbáltam a LIDL-ben vásárolt kihúzható formát) Még itt is duplájára kelesztettem.
A sütőt előmelegítettem 200 fokra, aljába kis edénybe vizet tettem, a kalács tetejét tojásfehérjével megkentem és 180 fokon 35 perc alatt pirosra sütöttem.

Reggelire már ez készült el kakóval. Sajnos még ekkor nem hült ki teljesen, ami a szeletelésén meg is látszik.

Ez már a második sütés ugyanezen a napon. Amikor is hazaérkeztünk az egészségügyi körútról, akkor bekészítettem egy másikat a gyerekeknek. Ez ezért nekem sokkal jobban tetszett. Az első kalácsnak a fomáját csak 28 cm-re húztam ki, míg ennél a kalácsnál 35 cm-re. Szebb is lett. S ebbe a kalácsba 12 dkg cukrot tettem, mert a gyerekek édesebben szeretik.



4 megjegyzés:

  1. Egy jóóó nagy szelettel kérnék is belőle :) Istenien néz ki!

    VálaszTörlés
  2. ÁÁÁ csodásan néz ki. Kérhetek én is

    VálaszTörlés
  3. Livi Kedves! Sajnos elfogyott, de ígérem hamarosan jön a folytatás :-)

    Bianka! Ó igen, hogyne,,, de csak a legközelebbiből :-)

    VálaszTörlés
  4. Viki Help
    valamit elronthattam mert nekem szétesett a kalács

    VálaszTörlés