2010. április 6., kedd

Amarant: beköltözött a konyhámba.......

Az amarant, mint csodagabona. Kép innen
Már jó ideje, hogy elhatároztam, felfedezem magamnak ezt a csodagabonát, bár nem akarok és nem is szeretnék teljes vegetáriánus lenni, de el tudnám képzelni, hogy az eddig is kismennyiségben fogyasztott marha, sertés, és egyéb vörös húsokat teljesen számüzzem a recept-táramból, s megmaradnék a fehérhúsok mellett, mint a pulyka, csirke, hal és a nyúl. Visszatérve az amarant-hoz, no nem én fogom felfedezni, mert ezt megtették előttem az Inkák, ahonnan többek között származik a kukorica, burgonya, paprika, paradicsom és a bab is. Rengeteget olvastam róla, s nagyon rácsodálkoztam, amikor egyik internetes böngészéseim során azt olvastam, hogy ez nem más, mint a disznóparéj. S milyen igaz ez! Annyira visszaidézte ősrégi időm, azaz gyerekkorom "nyári tábor"-helyeit, (mindíg vidéki nyaralásaink voltak) s ahogy megpillantottam a disznóparéj vörösen, lilán, bordón pompázó óriás termését, akkor tudatosult bennem, hogy ez az a növény, tényleg az. Az bizony, az ám, nem más, mint a disznóparéj. No ekkor elkezdett sokkal jobban érdekelni a dolog. Hogyan is fog ez az én konyhámban, az én étkezési szokásaimban, mint lisz, mint mag, mint puffasztott formájában, helyet kapni. Hogyan fogom megszerezni, stb, stb. Nos tovább tartott a vele való ismerkedés, és barátkozás, mint maga az amarant liszt beszerzése. Azt teljes egyszerüséggel egy bio boltban -a mi kis városunkban- egyszerüen csak megrendeltem, s 2-3 napon belül már itt is volt. No de azért még ült egy kicsit a kamrában a polcon, mire végre ma elhatároztam, apródonként beépítem -egyelőre a kenyér és péksüteményekbe- a mindennapi ételeinkbe ezt a számomra még egyelőre fura lisztféleséget. Ma egy olyan kenyeret sütöttem, amely még nem teljes kiörlésü, (csak a hozzáadott öregtészta volt az), s nem olyan mennyiségben szerepel benne az amarant, mint ahogyan azt sok-sok helyen olvastam. Mint írtam, szeretném apródonként beépíteni. Nem ismertem, nem ismerem, ezért óvatos vagyok. Rengeteg a felhasználási területe, de én nem mindenhol fogom alkalmazni. S ott ahol nem fogom használni, azokat az ételeket mi nem is fogyasztjuk. (rántott hus, panirozott dolgok). Bár azért még ez sem biztos, mert elképzelhető, hogy egy próbát megér. Ha igen, akkor majd beszámolok róla. Egyelőre a mai kenyeremben -az amarant liszt tasakján elolvasva a hozzáadható mennyiségnek- én majdnem csak a felét tettem bele. A kenyérnek nem lett más íze, de hogy valamit csinált a tésztával az biztos, mert olyan óriáskenyér született és bélzete is egészen más, mint amit eddig sütöttem.
Fedeles edénybe sütöttem a kenyeret és bizony látszik is rajta, hogy nem engedte az edény tető tovább nőni a tésztát. Ezt sajnos elég későn vettem észre, de amikor igen, akkor levettem az edény tetejét, s akkor már maradt ilyen kis horpadtka. No ez legyen a legnagyobb baja az én kenyeremnek.

Elő kellett keresnem egy óriáskést a fiókból, mert amit eddig kenyérvágásra használtam, az nem érte át a kenyeret. Igy aztán csak a végét vágtam le, majd megfordítottam és úgy szeleteltem tovább. Az biztos, hogy a következő kenyérbe már a megemelt mennyiségü amarant lisztet fogom beletenni és a liszt nagy részét is felcserélem teljes kiörlésüre, de azért óvatosan fogok előre haladni, mert ez a kenyér annyira gusztusos és finom lett, hogy nem szeretném az illuzióim rombolni :)
Ez a kenyér a következőkből állt össze:
50 dkg BL80-as kenyérliszt,
4 dl viz,
1 dl olaj,
2 kk só
1 kk barna cukor,
3 dkg friss élesztő,
2 evőkanál burgonyapehely
20 dkg teljeskiörlésü nyanya
8 dkg amarant liszt az alábbi tasakból.
Az összes hozzávalókat a kenyérsütő gép üstjébe tettem. 20 perc dagasztás, 20 perc pihentetés, kézzel kicsit átgyúrás, majd kelesztő tálban 40 percig kelesztés.
Formázás után a sütőedénybe tettem és újabb 40 percig kelesztettem. Az utoló 10 percben bevágtam, s ekkor kapcsoltam be a sütőt 200 fokra.
10 perc után betettem, sütőt 170 fokra lekapcsoltam, s szintén 40 perc alatt készre sült. Nem kellett spriccelni sem, hiszen már a sülés alkalmával kezd cserepesedni.
Ha többet szeretnél megtudni az amarantról, s még hozzá recepteket is olvasni, akkor látogass el ERRE az OLDALRA.




28 megjegyzés:

  1. Még nem is hallottam róla...vajon gluténmentes? Nem tudod Viki?

    VálaszTörlés
  2. Andi én úgy hallottam, hogy glutén mentes. E.Margit oldalán volt róla szó!
    Viki nagyon szép lett a kenyered!
    Megkérdezhetem, hogy mennyibe kerül az Amarant?

    VálaszTörlés
  3. Andi! IGEN !!! GLUTÉNMENTES - és szuper.

    Yldyco! köszönöm!

    Mary! 855 volt a fél kiló, (bocsi, de direkt oda tettem az irást) de szerintem Te Pesten olcsóbban hozzájutsz. De én nem is az árát néztem, hanem a sok-sok jó tulajdonságát.

    VálaszTörlés
  4. Nekünk nagyon szolid a költségvetésünk! Eszembe jutott, hogy én már ezt néztem bio boltban és az ára miatt tettem vissza! Sajnos! Arra is rájöttem, hogy honnét ismerem egy metal banda szám címe is ugyan ez azért néztem utána!

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jól néz ki

    Én két hete azt sem tudtam mi fán terem, aztán a műzliszeletem óta odavagyok érte, De valóban drága :(

    VálaszTörlés
  6. Szia!
    Én már régóta használom, de most nálunk sehol sem kapni. Mag formájában vettem, de liszt most nincs. Én olyan 3-4 púpos evőkanállal szoktam a kenyeremhez tenni. Na azt nem tudtam, hogy ez a disznóparéj.

    VálaszTörlés
  7. Mary és Bianka !
    Egyszerre válaszolok Nektek.
    Igen drága, de vajon az egészség mennyit ér nekünk ? No persze mint Mary is szinte naponta süt kenyeret, akkor elgondolkodtató, de amikor számba veszem a gyógyszerek árát ? hát igen. Vagy egyik, vagy másik. (Sajnos ez nálunk óriási hiba, hogy csak így élhetünk)s még azon is gondolkodni kell, hogy mit vehetünk meg.

    Vali! Na ez szuper! Én meg magot kerestem és lisztre találtam. Akkor ez a mennyiség nem is olyan veszélyes. Vali! megnézzem, hogy hol találtam rá a neten? Pesten, s ráadásul még olcsóbb is volt, mint itt nálunk a kisvárosban. De annyi fele jártam amarant ügyben, hogy már gondolkodnom kellene merre is induljak vissza.

    VálaszTörlés
  8. Viki azon filoztam, hogy nekünk a pehely lenne jó. Megmondom, miért utóbbi időben teszek a kenyérbe kalácsba zabpelyhet 1-2 kanállal nem lehet észre venni de a pékárúnak jobb az íze és könnyebb tőle. 1-2 kanállal az amarántból is mehet. Ma megyünk a Lehelre meg is nézem a bió boltban. Tudom, hogy jobb megelőzni a bajt de itt minden olyan nehéz pedig párom mindig tisztességgel dolgozott. Dani két éve egy helyen van. Én meg amit tudok azt megteszem a családért. Bocsánat a panasz áradatért.

    VálaszTörlés
  9. Vár nálam valami :)

    Egészség minden pénzt megér ;)

    VálaszTörlés
  10. Mary! semmi gond, azért van a blog, hogy "kibeszéljük", megosszuk dolgainkat. Én inkább lemondok egy jó nagy tábla csokiért, ha annak az árán valami egészségesebb dolgot vehetek :)

    Bianka ! Jaj jaj, megyek már :)

    VálaszTörlés
  11. Nekem fiúk nagy hús evők ez ami elég drága. Csokiról lemondanák de a fiúk nem hajlandóak. Gyümölcs elég sok fogy ennek is örülök!

    VálaszTörlés
  12. Köszi Viki!
    Ki fogom próbálni.
    Az én GM lisztem 1 kiló 1500 Ft, így sajna én hozzá vagyok szokva az árakhoz.

    VálaszTörlés
  13. Tudom Andi, hogy nagyon drága a GM-es diéta! Meg eleve, hogy mindent jól meg kell nézned amit veszel!
    Meg azt is, hogy szigorú diéta a GM-es.

    VálaszTörlés
  14. Andi! Ez azért nem semmi. De akkor szerintem nagyon is megfontolandó, hogy mit mivel és miből készitessz, jól gondolom? Ez egy szörnyü fránya probléma. Na erre kellene, hogy pártunk és kormányunk oda figyeljen, hogy legalább aki csak így élhet, az kaphatna valami kedvezményt. Na jó jó, tudom, hogy csak pöfögök itt magamban, de akkor is igazam van.

    Mary! Hát igen! ahol felnőtt dolgozó férfiak vannak, ott szerintem mindig minden nehezebb. No ezért is kaptad a "Született tehetség" dijat tőlem, mert ennek a problémának a megoldására már eleve születni kell.

    VálaszTörlés
  15. Sajna nem sütök gyakran...látszik is a blogomon. Kapunk havi 3600 Ft-ot, mint súlyos fogyatékos kedvezmény.
    Veszek belőle két kiló lisztet. Messzire nem szaladok. :-(

    VálaszTörlés
  16. Andi! ez a szomorutény, és ez akkor még csak 2 kg liszt, és a többi???? ami még egy alultápláltsághoz sem elegendő. Egyszóval siralmas az egész ha belegondolunk.
    Most éppen Nálad böngészgetek, csak néha jönnek-mennek a levelek -irnak-válaszolok- és Nálad nem haladok, de éppen a Gluténmentesen vagyok.

    VálaszTörlés
  17. Mi most próbálgatjuk a kölest meg a quinoa-t eddig nagyon ízlik úgyhogy ezt is ki szeretném próbálni. Azon gondolkodom, hogyha ez tényleg az ami, akkor elszórok a kertben magot és ősszel szüretelünk!:DD

    VálaszTörlés
  18. Szia megkérdezhetem mi az nyanya?

    VálaszTörlés
  19. 20 dkg teljeskiörlésü nyanya??

    VálaszTörlés
  20. Szia Névtelen ! A "nyanya" az az öregtészta becézett neve :)
    Ha öregtésztával (nyanyával) készítjük a kenyeret sokkal finomabb lesz.

    Leírom Neked az alap öregtészta (nyanya) receptjét, ami fehér lisztből készül, de ha szeretnéd, lecserélheted a fehér lisztet bármilyenre.

    50 dkg BL 55-ös liszt,
    1 dkg élesztő,
    csipet só,
    3 dl víz.

    Ezt a mennyiséget a dagasztógépben, vagy a kenyérsütőben megdagasztod.
    Kelesztőtálba, vagy valami olyan edénybe teszed, amit letakarsz, vagy teteje van.
    14-16 óra kell az elkészülésének. Tehát ha én reggel készítem el, akkor egész nap a konyhai melegben van. Hagyom jól túlkelni. Majd a tészta vissza is esik.
    Ilyen hüvösebb időben, még tovább is kinnmaradhat.
    Amikor már az előtésztád (nyanya, öregtészta) elkészűl, túlkelt, visszaesett, és nagyon finoman kicsit savanykás szagú is, akkor egy zárható edénybe teszem és berakom a hűtőszekrénybe.

    Ez a mennyiség 3 db kenyérhez elegendő.

    Én általában 70 dkg lisztből sütök kenyeret, ehhez elegendő a fenti mennyiség egyharmada.

    -----------------------------------------

    Ha a teljeskiörlésű nyanyára gondoltál, akkor nálam azt jelenti, hogy frissen őrlöm a búzából a lisztet és abból készül a nyanya.

    Remélem tudtam segíteni. Ha bármilyen kérdésen van nyugodtan írj, szívesen válaszolok.
    Viki

    VálaszTörlés
  21. Lisztérzékenyeknek kenyérsütéshez ajánlom a Naturbit lisztet. Én évek óta ezt használom (pizzának, lángosnak is kitűnő). Az ára 850-950 Ft/kg, boltja válogatja. Ez sokkal barátibb, mint pl. a Schär. Ha érdekel valakit a kenyérrecept, szívesen leírom. Kipróbálom majd amaránttal is. (Egyelőre lenmagliszttel próbáltam, úgy nagyon finom.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen !

      Névtelen bejegyzésekre nem szívesen válaszolok. Legalább a szöveg végére oda biggyeszthettél volna valamit.
      Az ajánlatod nem érdekel, mert meg van a magam forrása, s az általad ajánlott kilogrammonkénti árnál alacsonyabb.
      Azért köszönöm, hogy hírdettél..............

      Törlés
  22. Kedves Viki!
    Most szóltam hozzá először, de utoljára is. Nem vagyok gyakorlott írogató, nem tudtam hogy jelenjen meg a nevem az elején. Abban igazad van, hogy a végére odabiggyeszthettem volna. Gondoltam is rá, aztán mégsem tettem, gondoltam nem bántó és lényegtelen is igazából. Megjegyzem: más névtelen hozzászólónak nagyon kedvesen válaszoltál.
    Nem hirdettem, nem kereskedő vagyok, csupán egy spórólós felhasználó, aki erre az arisztokrata diétára szorul. Csupán azért ragadtam billentyűzetet, mert olvastam fentebb, hogy másnak szintén gond az 1500 ft/kg-os liszt ára. (Nekem is az volt, míg nem találtam mást.) Egyszóval: csupán segíteni szerettem volna. De úgy látszik ez fel sem merül senkiben a mai pénzimádó világban. További jó sütést! Ildikó

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ildikó !
      Köszönöm, hogy meg tudtalak szólítani. Ha megnézed, az előző NÉVTELEN és a Te beírásod között eltelt jó pár hét, s addig történtek is olyan dolgok, ami miatt - valószínű a Te Névtelen beírásodnál - szakadt el a húr nálam.
      Egyáltalán nem szerettem volna senkit sem megbántani, egyáltalán nem vagyok az a típus.

      Így visszaolvasva, amit írtam, valóban kissé keményen hangzik, de hát sajnos hanglejtéseket írással nem lehet tolmácsolni.

      Nem törlöm ki a beírásodat, sőt még az én válaszomat sem !!!! Legalább emlékeztet, - ha újra erre járok - hogy a napi idegesítő gondokat nem szabad egy blogra behozni. (Bár abszolút nem érzem magam olyannak, aki a napi gondjait másokra hárítja még úgy sem, ha ilyen válaszokat ad, mint amit én írtam Neked, annó kedves Névtelen, de most már tudom, hogy Ildikó vagy !
      Itt és most elnézést kérek Tőled. Lehet, hogy ezzel nem foglak kiengesztelni, de legalább megtettem az első lépéseket.
      Köszönöm, hogy visszaválaszoltál.

      Törlés
  23. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  24. Kedves Viki!
    Most olvastalak. Semmi gond, elfelejtve.:)
    Szép napot és jó sütögetést!
    Ildikó

    VálaszTörlés