2010. április 25., vasárnap

Napraforgó kenyér - ajándékba

Ma -előre bejelentett- vendégeket vártunk (gyerekek és unokák nélkül, csak a szülők jöttek). Tudtam, hogy csak késő este érkeznek meg, ezért abban is biztos voltam, -ismerve őket- hogy egyetlen üditőn kivül mással megkínálni nem tudjuk őket, mert már sem vacsorázni, sem édességet fogyasztani ilyenkor nem szoktak. Ezért a mai -szokásos- sütéseim mellett belefért az időmbe, hogy meglepetésként egy napraforgó kenyeret süssek meglepetésként, amit majd otthon az egész család elfogyaszthat akár holnap már reggelire is. (gondoltam én)!
Volt meglepetés, óriási öröm, s a másik meglepetés számomra, hogy úgy mentek haza: Na ezt még ma este meg fogjuk kóstolni! - hát lehet így eldönteni, mi is legyen, amivel meg lehet őket kínálni? -
Egyszer már megsütöttem a napraforgó kenyeret, de azzal nem voltam eléggé megelégedve. Még mindíg van rajta mit javítani, de ez már sokkal jobban tetszett.
Hozzávalók
75 dkg finom liszt (BL 55-ös)
250 ml langyos tej
125 ml olaj
2 tojás
1 kk barna cukor
2 kk só
4 dkg élesztő
A kenyérlapok kenéséhez nekem csak 8 dkg olvasztott vajra volt szükségem.
Utolsó mozzanatként 1 tojáshoz kevés tejet kevertem, majd a megkelt tésztát sütés előtt ezzel kentem be. Tetejére pirított napraforgó, szezám, len, és tökmagot szórtam.
Elkészítés:
Az összes hozzávalókat dagasztógépben összekevertem, majd dagasztás következett, s kelesztőtálban 1 óra pihentetés után jó duplájára kelt.
Ekkor (mérleget használva) kettévágtam a megkelt tésztát.
Az egyik felét 4 egyforma gombóccá vágtam.
Sütőlappal bélelt tepsire raktam a következőképpen.
3 gombócot egyforma -20 cm-es átmérüjévé nyújtottam, olvasztott vajjal megkentem, majd a negyedik gombócot 22 cm-es átmérőjűre nyújtva, borítottam rá a három egymásra rakott kerek formákra. Ráillesztettem a negyedik kört, ezt már nem kentem be olvasztott vajjal.
Nagyon éles késsel nyolc cikkre vágtam úgy, hogy a szélétől kb 1,5 cm-től befelé vágtam, s a cikkeket finoman kihajtottam.
A másik részének 1/4-ed részét levágtam, ez lesz a napraforgó közepe.
A megmaradt részt szintén 4 egyforma részre vágtam. 3 gombócot kinyújtottam, de már csak 18 cm-es átmérőjűre, s szintén egyenként megkentem olvasztott vajjal. Az utolsó (negyedik) kerek formát kissé nagyobb átmérőjűre nyújtottam, s ezzel borítottam be az utolsó kerek részt. Óvatosan beemeltem a tepsin lévő tészta közepére, ezt is éles késsel 8 cikkre vágtam. Ugy helyeztem el a cikkeket, hogy a külső kör két cikke közé essen a belső kör egy-egy cikke.
Amikor ezzel kész voltam, a visszamaradt 1/4-ed részből gombócot formáltam és középre helyeztem. kb 1 óra hosszáig kelesztettem, majd a sütőt 200 fokra előmelegítettem.
A tésztát lekentem a tejes tojással. A tészta közepét beterítettem a 4 magvas keverékkel, míg a cikkekre szezám magot szórtam.
180 fokon 35 perc alatt sült készre.

4 megjegyzés:

  1. Viki ez gyönyörű, gratulálok!

    VálaszTörlés
  2. Aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh...

    Gyönyörűséges!!!

    VálaszTörlés
  3. Kataaaa,
    Shef Vikiiiii,
    Biankaaaaa! - lányok, köszönööööm. Ennek én is nagyon örültem, meg az is, aki kapta :)

    VálaszTörlés