2009. december 4., péntek

Rozskenyér - hogy mit hoz a véletlen ?!


Nem akartam már újra megmutatni az újabban sütött mindennapi rozskenyerünket, de ennek most van egy igazi nagy értéke és egy parányi története is.
Változtattam egy kicsit az összetevőin is, emeltem a teljeskiörlésü rozsliszt mennyiségén, s a véletlen is hozzájárult, hogy már csak egy db kenyérke került a fotóapparát lencséje elé :-)
Kiskukta, ha erre járna, biztos megkérdezné: hogy-hogy most csak egy darab kenyérke sült, merthogy mindig párosan szoktam sütni.
Bevallom, hogy most is párosban sültek, de a fotózáskor -még szinte látszik rajta, hogy gőzölög, még kicserepesedni sem volt ideje, de - már csak egy darab volt belőle, s most  az adventi ünnepi hetek idején végtelenül örültem is ennek a kis véletlen történetnek.
A történet röviden: Abban a pillanatban, amikor kisült a kenyér és indultam, hogy kiveszem a sötőből, megszólalt a kapucsengő. Vendégünk érkezett: egy volt tanitónénink.
Amikor belépett az ajtón, talán köszönés helyett is azt mondta, "micsoda illatok? mi sült a boszorkány konyhában?" Amikor meglátta a két kis kenyérkét az éppen rácsra kerülésükkor, az egyiket megsimogatta, magához ölelte, s már el sem engedte.
Forró volt, melegitette a két kezét, de csak nézett a kenyérkére és nem tudott megszólalni. Orrát a kenyérhez tette és szívta magába a frissen gőzölgő kenyér illatát.
Ez olyan érzés és látvány volt, hogy nem tudok róla még most sem ugy irni, hogy ne érzékenyülnék el, pedig nem szorul rá arra, hogy ne tudná megvenni a boltban.
Na de ez nem bolti kenyér volt, hanem egy igazi házi, s olyan friss, hogy még csak a forrósága és az illata volt érezhető, a cserepek már csak jó későn, amikor hazaért akkor jöttek ki a kenyérkén. Merthogy felhivott telefonon és elmesélte, hogyan érkeztek Ők ketten haza: a tanitónéni és a kenyér, amire azt mondta, hogy ha most lenne karácsony, akkor a fa alá tenné.
Hááááát nagy élmény volt még nekünk is.

Azért leirom a Hozzávalóit és az elkészitést is, mert egy parányi változás történt mind az összetételében, mind az elkészitésében.
Hozzávalók:
65 dkg BL 80-as kenyérliszt
15 dkg teljes kiörlésü rozsliszt
3 dl viz
20 dkg főtt, áttört burgonya
0,5 dl burgonyalé
1,4 dkg só
1 evőkanál sikér
4 dkg friss élesztő
Elkészitése:
Az összes hozzávalókat dagasztó gépben 10 percig összekevertettem, majd további 15 percre átkapcsoltam dagasztásra.
Amikor letelt a 25 perc 2 konyharuhával körbetakartam a dagasztó tál edényének tetejét és 20 percig hagytam pihenni.
Ekkor ujra bekapcsoltam egy percnyi dagasztásra.
Kivettem a dagasztó edényből, jól meglisztezett kelesztőtálba tettem és még további 1 óráig kelesztettem.
Jó duplájára sikerült megkelnie.
Ekkor egy nyujtólapot jól beliszteztem, rátettem a tésztamennyiséget, amit két cipóba vágtam.
Megformáztam őket, finoman -alul-felül- beliszteztem és a sütőformába helyeztem, majd behuztam egy sütőzacskóba.
Itt ujra 1 óráig kelt (ugyanis ujra jött valaki és 40 perc után még mindig adtam neki 2x10 perc időt, hogy hadd keljen, mivel nem értem rá vele foglalkozni) Nagyon jót tett a tésztának az egyórás kelés.
A sütőt 200 fokra beállitottam, 15 percig melegitettem elő, s ugy dugtam be a sütőbe, hogy se spriccelés, se semmi ceremónia, csak irány a két forma tésztával együtt a sütőbe.
15 percig 200 fokon sütöttem,
majd átkapcsoltam légkeverésre és további 25 perc alatt sült meg ilyen gyönyörüre.
-o-o-o-o-o-o-
Ez a mai napi kenyérsütés óriási boldogságot jelentett nekem is és a tanitónéninknek is, mert olyan jó adni !!!!!!!

12 megjegyzés:

  1. Szép a kenyérke és nagyon kedves a történet is...Karácsony előtt épp szívet melengető!!!

    VálaszTörlés
  2. Ezt a történetet be kéne küldeni a Nök lapjának! Nagyon szép!

    Vikim! melyik oldalamra gondolsz, ez a kérdés!? A régi blogot már nem írom. Régóta. A konyhásom pedig itt van: http://ancsika1.wordpress.com

    Várlak! :)

    VálaszTörlés
  3. A kenyér gyönyörű lett, és jó olvasni, hogy másnak milyen boldogásgot szereztél vele!

    VálaszTörlés
  4. Nem tudok írni, szóval boldogságot!

    VálaszTörlés
  5. Vikikém!
    Nagyon szép kenyér! A történetet maga az élet írta ezért szép!

    VálaszTörlés
  6. tirinity - igen ez talán benne a véletlen és a legszebb.

    ancsika1 (ancsám) tudom, a régi blogod, (blokkolt), az újra elég sürün benézek. Ha most sem sikerül feliratkoznom, e-mail-ben foglak megkeresni. Ari vagy Régi "ifjú" barátosném :-) Remélem az e-mail cimed a régi, mert az álmomban is tudom :-)

    Moha! tényleg, ez egy valódi boldogság volt, s talán nekem szerzett a legnagyobb örömet.

    Kiskuktám! - hát látod ? ! - de azért eszembe jutottál, hogy egy kenyér !! - de igazibúl kettő volt. :-) mert én már csak így párosban tudom elképzelni még a kenyereket is :-)

    Mary ! - ez tényleg így van és még most is szivetmelengetően gondolok rá. Nekem esett talán a legjobban.

    VálaszTörlés
  7. Viki,
    ez nagyon szívmelengető, örömteli pillanat olvasva is.
    Már én is kiírtam egy receptedet, megsütésre vár!

    VálaszTörlés
  8. Bea! Köszönöm, hogy Te is igy érezted át, pedig még nem is tudtam talán úgy leírni, amit éreztem. (én is nagyon meghatódtam)
    Kívánom, hogy sikerüljön a kiszemelt recept megvalósítása.

    VálaszTörlés
  9. Viki, orulok, hogy benéztél hozzám,mert így nekem is sikerult rádtalálnom.

    Nagyon sok finomságot találtam az oldaladon, de amik legjobban lenyugoztek,azok a kenyerek!
    Nagyon szépek, biztos, hogy gyakran fogok jonni hozzád otletekért.

    VálaszTörlés
  10. szemi- örülök Neked, én is sürü látogató leszek Nálad, ha a net is hozzájárul, mert tegnap félbeszakitotta ottmaradásom.

    VálaszTörlés
  11. Viki, megsutottem a rozsos-nyanyás kenyeret, hát valami isteni lett!
    Raktam bele lenmagpelyhet is, nagyon kicsit változtattam egy-két dolgon.
    A maradék nyanyát elraktam a fagyasztóba, jó lesz legkozelebbre.

    Koszi a receptet!

    VálaszTörlés