2009. december 5., szombat

Lenmagos tk rozskenyér


Ugye már írtam, hogy mindíg párban sütöm a kenyérkéket. Egyrészt azért, mert mi inkább a formakenyeret szeretjük, mint a szét-terjeszkedő, vagy csak óriási szeletekre vágható  "mammut" kenyereket.
Igy történt ez az előző kenyérnél is (a "csak" tk. rozsosnál), de hát szerencsére és nagy boldogságomra egy maradt belőle, az meg olyan finom volt még melegen, hogy alig birta ki, hogy vágni lehessen.
Ma aztán reggel gyors kenyérsütésbe kezdtem, mert akkor még nem tudtam, hogy mi lesz az ebédünk.
Most már tényleg egyszerünek tünt a "csak" rozsos kenyér, hát megvariáltam egy kis lenmaggal is, s figyelve arra, hogy itt már a hozzáadott mennyiségeket is növeltem, hogy két igazi kenyér legyen, hátha újabb váratlan vendég érkezik hozzánk :-)
Hozzávalók
80 dkg BL 80-as kenyérliszt
20 dkg tk rozsliszt
1 evőkanál búzasikér
15 dkg főtt -pépesített- krumpli főzőlevével együtt
3,5 dl vizn (ha esetleg szükséges még hozzá, akkor dagasztás közben figyelni kell és apródonként egy picivel pótolni kell. Inkább puhább legyen a tészta, mint kemény.
1,6 dkg só
csipet cukor
4 dkg élesztő
3 teáskanál lenmag
Elkészitése
A dagasztógép edényébe tettem az összes hozzávalókat, a vizzel kezdve, majd a sóval, sikérrel, csipet cukorral összekevert liszt tetejére a saját levében összetört krumplit -főzőlevével együtt-
s a legtetejére az élesztőt rámorzsoltam.
Mivel ez elég nagy mennyiségü tészta először jó 10 percig kevert a gép, majd átkapcsoltam dagasztásra, s további 10 percig dagasztott, ekkor tettem bele a lenmagot, s további 2-3 perc dagasztás (addig, amig jól el nem keveri a magokat a gép a tésztában.
Leállitottam a gépet, egy konyharuhával betakartam és 20 perc elteltével 2-es fokozaton (dagasztó program) 2-3 percig átforgattam a tésztát.
Ezután jócskán lisztezett felületre kiboritottam, picit megforgattam a lisztben, (úgy arányosan kerek cipóra alakitottam és irány be a kelesztő tálba)
Itt pihent 45 percet és jó duplájára megkelt.
Ujra jócskán lisztezett felületre boritottam, ketté vágtam, megformáztam, jól meghempergettem lisztbe, elsimítottam és a hosszu formába tettem, s ráhuztam a sütőzacskót. A zacskó két végét aláhajtottam a kenyérformának.
Újra 40 perc kelesztés következett, majd szépen bevágtam három helyen, visszahajtottam a zacskót a forma alá és bekapcsoltam a sütőt 200 fokra, de nem vártam meg, amig eléri a kellő fokot, hanem 15 perc után betettem a sütőbe. (most nem is spricceltem)
Szép lassan 10-15  perc (sütője válogatja, nekem 15 perc) megkapta a tészta külső része a kivánt keménységet és egy pici piroskás szint is.
Ekkor 160 fokra visszavettem a sütőt és átkapcsoltam légkeverésre.
25 perc múlva kisült a
Lenmagos, tk rozsos, krumplis kenyér
Csak ajánlani tudom, mert isteni finom. Nem is birtuk kivárni, hogy teljesen kihüljön.
Vessünk magunkra, ha elhízunk :-) na de egy ilyen egészséges kenyértől ??? :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése