2011. február 13., vasárnap

Elkészült a vajas tészta (alap)

Emlékeztek ? - vagy talán nem !!! --- Hát akkor, most megmutatom!  Arra kellene enlékezni, hogy nem is olyan régen feltettem egy videót ahol a vajastészta alap készítését követhetjük nyomon. Már akkor izgatott a dolog, hogy egyszer elkészítem. Hát elkészült, s akkor lássuk képekben a vaj és a tészta sorsát, hogyan is alakul át egy nagyon jól kezelhető, finom puha hajtogatott vajas tészta alappá.


Hozzávalók:

A vajas tömbhöz:
90 dkg vaj, (én sütőmargarint használtam)
10 dkg finom liszt

A vajat nagyobb kockákra vágtam és a videón is látható módon a dagasztógép edényébe raktam a 10 dkg liszttel. Addig kevertem, amíg egynemüvé vált és a  vaj teljesen elsimult, elkeveredett a liszttel.

Amikor ezzel kész voltam, kiemeltem a dagasztógép edényéből, téglalap alakúra formáztam, folpackba betekertem és betettem a hűtőszekrénybe annyi időre, amíg a tészta elkészült.

A tészta hozzávalói:
90 dkg liszt,
10 dkg vaj,  (sütőmargarint használtam)
1 evőkanál ecet,
1 csapott teáskanál só (akkor is kel bele, ha édes tésztának használjuk fel)
4,5 dl víz    (a videón fél liter vizet mondd, de nekem elég volt a 4,5 dl)

Ezeket az összetevőket is a dagasztógép edényében kevertem össze. Amikor már elvált a tészta az edény falától, akkor kivettem és elkezdtem formázni az alábbi sorrendben, (a fotók alapján)


Igy néz ki az elkészült tészta, amikör összeáll,


A tésztát elkezdtem kinyújtani téglalap formájúra


 közepébe helyeztem a vajtömböt


 Elkezdtem ráhajtogatni a vajtömbre a tésztát, először balról,


majd jobbról,




aztán megint balról,

és megint  balról ráhajtottam a megmaradó jobboldali részére  (ez a fázisfotó véletlen kimaradt,)

Amikor a tésztát teljesen ráhajtogattam a vajtömbre, betettem a hűtőszekrénybe 30 percre.


30 perc utá kivettem a hűtőből és a nyújtófával jól megveregettem


veregetés után kinyújtottam és 


elkezdtem újból hajtogatni, ügyelve arra, hogy mindíg ugyanazon  a ponton hajtogatom, nem szabad megfordítgatni a tésztát. Mindíg balról jobbra haladok a hajtogatással.

ilyen szépen haladunk végig a hajtogatással

szintén balról jobbra,


s ujra balról jobbra,

A hajtogatást hatszor végeztem el. Egy-egy hajtogatás között 30 percig tartózkodott a hűvösön (hűtőben)


Utolsó hajtogatás és az utolsó 30 perc letelte után lemértem, márcsak kiváncsiságból is :)


a tésztát kinyújtottam és játszadoztam egy kicsit nemcsak a mérleggel, hanem a centiméterrel is.


5 egyenlő résznél bemetszettem,


majd egy éles késsel elvágtam.


Egyenként folpack-ba csomagoltam és egy tálcára rakva irány a fagyasztószekrény.

S hogy hol van az ötödik darab ???? ---- háááát vajon hol is lehetne ? - már a pocakunkban. Ugyanis nem bírtam ki és azonnal kinyújtottam, és kisütöttem. Amíg a "romokat" eltakarítottam, addig a hajtogatott tésztám is kisült, de erről majd a következő posztban láthatjátok a végeredeményt :))

Most lehet, hogy sokan felsóhajtoznak, hogy húúúúú micsoda fáradtságos munka, meg mennyi ideig kell lenni a konyháhan, meg stb, stb, stb.........

Nem csak egy, de sok érvem is van amellett, hogy ezt bármikor elkészítem.
1./ sokkal finomabb a tészta,
2./ jobban kezelhető elkészítés közben,
3/  a tészta a hatszori hajtogatása közben kisütöttem egyet, s mást a sütőben és még sorolhatnám.

Tehát: fáradságosnak egyáltalám nem mondható, inkább az, hogy egy kicsivel több idő kell hozzá, mintha elmegyek egy üzletbe és megveszem a kitudja mióta ottálló leveles tésztát :))

Nekem megérte !



15 megjegyzés:

  1. Minden elismerésem a Tiéd!!! Akármennyire is izgat milyen lehet az íze, nekem nem lenne idegrendszerem végigcsinálni (legalább is egyenlőre), pedig szeretek piszmogós dolgokat csinálni a konyhában:) Nálam a tepertős pogácsa hajtogatásánál kifújnak a hajtogatós késztetéseim:) Gratulálok!!!

    VálaszTörlés
  2. Vikikém a vajas tömbnél egy kis elírás van. A szövegben véletlenül vajat írtál a liszt helyett. Nem csodálom ekkora munka után. Szép teljesítmény.

    VálaszTörlés
  3. Viki, minden elismerésem!!! ügyes vagy!
    Én a múltkorában hájast hajtogattam, szerintem sem olyan vészes. (Kis szépséghibája lett a dolognak, hogy vastagabbra hagytam a tésztát a végén a kelleténél, és nem lett elég ropogós a kisült tészta; egyébként ott virított volna a blogomon, de van még egy adag hájam:))

    VálaszTörlés
  4. Vikuci,tényleg nem egyszerű meló lehetett,de mint ahogy írtad az íze valami isteni lehet és nem lehet összehasonlítani a boltival,csodásak,várom a kész eredményt is amit sütöttél belőle:-)

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Én töröltem a bejegyzést, mert még ugy látszik most is be vagyok "csavarodva" hajtogatva :)) Valit. Vilinek írtam. Ugye, hogy nem mindegy ?

    --------------------

    Vali ! Köszömöm szépen, igen! Már javítottam.
    Yldyco is észrevette, s gyorsan küldött egy mailt, de már rendben :)

    Köszi, tényleg belehabarodtam már a hajtogatásba :))

    VálaszTörlés
  7. Kata ! Köszönöm szépen.
    Amikor először láttam én is azt hittem, hogy egy borzalom, de cssak rá kell szánnia magát az embernek.

    Nekem megérte az időt !

    VálaszTörlés
  8. Bianka ! Kösziiiiiiiii :))))

    VálaszTörlés
  9. Dittus ! Csak az elkészítés előtti időszak - amit nem fogsz hozzá - az tűnik nehéznek, de ahogy hozzáfogsz már megy, mint a karikacsapás.

    Majd jön a végeredmény is :))

    VálaszTörlés
  10. Hiszek Neked. De azért lécci-lécci a végeredményt is, mett olyan nélkül nem tom belefogjak-e. Nem a nyújtogatás rettent vissza, hanem az, hogy nálam lehetséges nem lenne rá elég 1 nap. Mett tuti a fél óra leteltével épp más csinálnék, gondolván pár perc halasztás belefér, aztán nem halasztás lenne belőle, hanem feledés, majd homlokracsapás és dühöngés.

    VálaszTörlés
  11. 4Gyerek! Kérésed számomra parancs :)))))

    VálaszTörlés
  12. Szia! Én csak most találtam a blogodra, és sajnálom, hogy eddig lemaradtam!
    Nagyon jól néz ki ez a tészta, én sem vagyok egy szuper szakács a hajtogatós tészták terén! eddig akárhányszor próbálkoztam, sosem sikerült valami jól, de azért majd ezt is ki fogom próbálni. Állítólag "a gyakorlat teszi a mestert", úgy látom te már mester vagy!
    Követni foglak!

    VálaszTörlés
  13. Németh-ék ! Örülök, hogy ide találtál. Hidd el, tényleg igy mondják, a gyakorlat teszi a mestert, de ehhez nem sok gyakorolni való kell. Maximum elszántság, s tényleg nem nagy munka.

    Köszönöm az elismerő szavakat.

    Remélem Neked is sikerülni fog, sőt nem remélem, biztos vagyok benne.

    VálaszTörlés
  14. Hű Vikikém!De ügyes vagy!Ezt a bejegyzést én még nem is olvastam!

    VálaszTörlés