2010. január 10., vasárnap

Újra "egy" kenyér - krumplis, nyanyás, csak úgy rendesen :-)

Ez történt ma, mint már oly sokszor, ha mindíg megmarad valami. Pl, tegnapról a jó kis finom bográcsos zúza-köröm pörkölthöz megfőzött krumplit sajnos senki sem kérte. Úgy látszik jobban értékelték a húsfélét, s a krumplitól pedig a mi családunkban mindenkit kiráz a hideg. Na de nem így ám, ha mondjuk a kenyérbe felhasználom. (ilyenkor még istenitik is ezt a pityókát)
S már megint ki kellett valamit találni, nehogy valami egyszerüen menjen. Nagyon régen csináltam öregtésztás kenyeret. Este 11-kor jutott eszembe, nosza gyorsan a gépbe a nyanya összetevőit.

Az én nyanyám 50 dkg finom liszt, 1 dkg élesztő, 3,5 dl viz, 1 kk cukor, 1 mk só. Ezt a mennyiséget a dagasztógép edényébe tettem (lehet kenyérsütőbe is) 10 perc keverés, 10 perc dagasztás, majd irány a hidegre, a speizbe, legalább egy éjszakára. Reggel elkezdődött a müvelet a dagasztógéppel és a kenyérrel. (Dagasztógép félidőben megadta magát, aztán én voltam a segédje, aki befejezte a munkát.
Kenyér hozzávalói
3,5 dl viz,
1 evőkanál étolaj
70 dkg finomliszt,
2 dkg só,
1 mk cukor
2 dkg élesztő
25 dkg nyanya
25 dkg áttört főtt krumpli
A gép 10 perc keverés, 10 perc dagasztás után összeállitotta a tésztáta. Jócskán lisztezett nyujtófelületre boritottam, átgyurtam egy kicsit, és irány a kelesztőtál 20 percre, ekkor ujra kicsit átmozgattam a tésztát, jól beliszteztem, majd 50 perc kelesztés következett.
Amikor jócskán duplájára kelt, kiboritottam és ketté osztottam, megformáztam és 2 db forma tepsibe tettem, majd ráhuztam a tepsire a sütőzacskót. (A tepsi külső méretei: 32x13x7 cm, hosszuság, szélesség, magasság)
Ismét 45 perc kelesztés, majd bevágás. Mielőtt bevágtam a tésztát, bekapcsoltam a sütőt előmelegitésre. 15 perc elegendő volt, hogy a 200 fokot elérje. Ekkor betettem a két tepsit, s 10 percig 200 fokon, majd átkapcsoltam légkeverésre és levettem a hőfokot 160 fokra és további 25 percig szép pirosra sütöttem.
2 db 70 dkg-os kenyérke készült a fenti mennyiségből.

20 megjegyzés:

  1. Nagyon szépséges kenyerek!! Az ilyen színű a kedvencem, és a héja... Én is kenyérsütési lázban égek,(nem régóta van kenyérsütő gépem és tesztelem :D) és épp ma döntöttem el, hogy hamarosan készítek krumplis kenyeret. De én cipóban gondolkodom. Te hol szerezted be ezeket a szögletes formákat?

    VálaszTörlés
  2. Thrini - köszi! (én már több mint 20 éve rabja vagyok a kenyérsütésnek, de mindig kenyérsütőbe. Kb 1 éve kezdtem el a rendszeres sütést a rendes sütőben, de már nem is cserélnénke. A formát a LIDL-ben vettem, de már nagyon régen, de szerintem a spárban is láttam már.
    Nem tudom mi van, de nálunk nem nagyon megy a cipó, valahogy ezt a formakenyeret olyan szép vékonyra lehet szeletelni.
    Azzal számolj, hogy ha főtt áttört krumplival készíted, akkor olyan jó kis lágy tésztád lesz, de jócskán lehet lisztezni.

    VálaszTörlés
  3. cserélnénke = cserélnénk le :-) na ezt jól megírtam :)

    VálaszTörlés
  4. Szia Viki anyukam!
    :-)

    VálaszTörlés
  5. De Jo tudok irni igy :-)
    Roni vagyok:-)))))
    Jo ejt szep almokat:-)
    orulok hogy beszeltunk nagyon Jo volt :-)

    VálaszTörlés
  6. Gyonyoruek ezek a kenyerek!!!!
    Es hat a suti is amit hamarosan kifogok probalni:-)))

    VálaszTörlés
  7. Szia Viki!

    Megsütöttem a "mindig jól sikerült kenyeredet" és felmerült pár kérdésem:
    1. én gépben dagasztom a tésztát, de nem értem, hogy mi az, hogy "keverés" és "dagasztás". Az én kenyésütő gépemen (Trisa márkájú) csak dagasztó funkció van, az is 14 perces. Ilyenkor mi a teendő? Kétszer dagasztassam át vele a kenyeret 10 perc pihenéssel?
    2. Szép lett a kenyerem és NAGYON FINOM is, de nem lett olyan magas, mint a képen látható. Ez vajon lehet attól, hogy csak egyszer 14 percig dagasztottam?
    3. Miért nem cserepesedik meg a nyavalyás? Igaz én csak a kezemmel csapkodtam rá vizet, mert nincs olyan vízfújó ketyerém.

    Köszönöm előre is a válaszokat!

    Klári

    VálaszTörlés
  8. Roni drágám, én is örülök, hogy itt is itt vagy, de a telefonnak is nagyon örültem. Leveletirni még nem volt időm, tudod készülünk a hétvégére, de igyekszem pótolni. Puszillak

    Névtelen: Köszönöm, s a sütit pedig hamarosan próbáld ki. Én ma pótoltam bevásárlásom során az alaptésztából. A megmaradt 4 db-ot reggel ette még a két fiu (férjem, fiam) és azt mondták: hidegen is legalább olyan finom, mint frissen.


    Klári !
    Én dagasztógépben szoktam a kenyértésztát összekeverni és dagasztani, s ezen az 1-es program a keverés, a 2-es a dagasztás. (de amikor még gépben dagasztottam, akkor is először 20 perc dagasztás, 20 perc pihentetés az üstben és ujra egy 10 perces dagasztás)
    A cserepek hiányára nekem sincs magyarázatom. Én is nagyon sokáig vártam rá, s mindent kipróbáltam amit csak lehetett, mégsem jöttek a cserepek, vagy csak úgy kisülés után 1-2-3 órával. Szerinted a pékek spriccelik a kenyeret?? áááá dehogy, egy vizes kefével végigsimítják, amikor a kemencéből kiveszik és mégcsak hidegre sem teszik, tehát nem a spriccelő hiánya, hogy nem jönnek a cserepek.
    A 14 perces dagasztás nagyon-nagyon kevés egy kenyértésztának.
    Szerintem először csináld végig a 14 perces dagasztást, hagyd a gép üstjében 15-20 percig kelni, majd ujra állitsd be dagasztásra, és még legalább egy 10 perces dagasztás kell neki.
    Van még egy jó tanácsom, de ne nevess ki. Amikor nekem nem volt kéznél virágspriccelőm, akkor tudod mit csináltam? A konyhaszekrény fiókjában mindig van egy 20 ml-es fecskendő ! :-) na ebbe huztam fel vizet, és nyomtam rá a kenyérre kissé távolabbról.
    S még visszatérve a keverés-dagasztásra. Nálam ez azért van igy, mert általában ha látod a receptjeimhez mindig több mint 1 kg a hozzávaló anyag, és a dagasztó gép kimélése érdekében jobb, ha először jócskán összekeveri, aztán dagaszt.
    Ezek azok az apró praktikák, amivel remélem tudtam segiteni.
    Kiváncsi leszek a következő kenyeredre.
    No van még egy dolog, mert én mindig két kenyeret sütök, s mire kivarázsolom a sütőből és a tepsiből, addig -gondoltamv azért nem cserepesedik, mert meghül egy kicsit- ezért amikor az elsőt kivettem, visszadugtam a sütőbe, a rácsra, majd a másikat is kivarázsoltam a tepsiből, s az is vissza mellé a sütőbe és még 2 percet adtam neki, s utána vettem ki és spricceltem. (volt ám ilyenkor is, hogy nem cserepesedett.
    Még a kelesztéshez csak annyit, hogy most tél van, akár mennyire fütünk a lakásban, nem biztos, hogy a kenyértésztának a legjobb ez a hőmérséklet. Csináltam már olyat is, hogy este végigcsináltam egészen a megformázásig a kenyeret, majd be a hütőbe, és reggel be a sütőbe, tehát a hidegen kelesztés is jót tett neki.
    Az biztos, hogy a tésztát szeretni kell, én ebben biztos vagyok. Néha még beszélgetni is szoktam vele, amig dolgozok rajta :-) lehet, hogy ezért hálálja meg a kenyér a cseréppel ??? - ki tudja :-)

    VálaszTörlés
  9. Szia Viki!

    Fú, nagyon köszönöm a rengeteg tanácsot. Holnap sütöm a következő kenyeret és mindet be fogom vetni:).
    Én nem tudok egyszerre ilyen nagy mennyiségű tésztát bedagasztani a gépemmel, ha már fél kiló lisztet beleteszek, akkor is szinte tele van.
    Holnap megírom, hogy sikerült!

    Klári

    VálaszTörlés
  10. Klári, drukkolok neked, de csak lazán, nem kell ám annyira aggódni, majd meglátod egyszer a cserepes időszak is eljön :-) Várom a fejleményeket.

    VálaszTörlés
  11. Szia Viki anyukam!
    Roni vagyok ujra:-)
    Nagyon jo otletnek tartom hogy lehet ide irni
    akar regisztracio nelkul is.
    Ha lesz idod majd irj.
    Ma is egy gyonyoru kenyeret sikerult sutnom es kb 20-25 perc utan jottek is a cserepek:-)))
    Gyonyoru szep lett a honlapod:-)

    VálaszTörlés
  12. Ronikám, kicsim ! ez fantasztikus, Na remélem Klári is olvasni fogja az örömöd, met már Ő is nagyon várja a cserepeket. Imádlak.

    VálaszTörlés
  13. Ronikám, azt hittem a saját kenyered dicsérted meg, de csak most látom, hogy a blog is tetszik. Nézd el nekem, nagyon álmi vagyok :-) fárasztó egy napom volt. Irok, de tudod, hogy tartalmas levelet szeretek Nektek irni, ahhoz meg kellene egy kis hangulat. :))))) Egyszer küldd már el a kenyér fotóját és felteszem ide a blogra, hadd lássa mindenki, hogy több ezer kilométer távolságban is tudunk mi egy jó konyhát vezetni :-)

    VálaszTörlés
  14. Helló. Én is próbálom a kenyeret, de mit csináljak a maradék nyanyával?

    VálaszTörlés
  15. Helló. Én is próbálom a kenyereket megsütni, de mit csináljak a maradék nyanyával?

    VálaszTörlés
  16. Hűtőben tárold a következő sütésig. Ha jó a hütőd, akkor akár 10 napig is eláll a nyanya.

    VálaszTörlés
  17. Válaszok
    1. A nyárra az az oregteszta becenevvel.

      Törlés
    2. A nyanya az oregteszta

      Törlés