2010. január 18., hétfő

Cigánka: ----- Disznót vágtunk

Nekem a disznóvágáskor elkészített sok-sok finomságból a legnagyobb kedvencem a cigánka. Ezt nem mindenütt ismerik és készítik, de a szlovák lakta területeken -de ott sem mindenütt- azért ez nem maradhat el. Nagyon készültem rá, mert ez a feladat az enyém, s azt tudtam, hogy amíg a cigánka elkészítésével foglalatoskodom, addig sem kérdezik, hogy ki, hol és mit talál, vagy nem talál, illetve hol keressen :-) Már maga ez egy pihentetés a sok-sok munka közepette.

Amikor a disznót kettévágják, és a hájat kiemelik, -a hájkerületet- azaz a recehájat, (fátyolkát), ki hogy ismeri és nevezi, hideg vízben kiáztatják, majd egy óriási asztalra, lehetőleg vászon asztalterítőre kiteritik, óvatosan szét kell huzogatni, de nagyon vigyázni rá, mert olyan, mint a menyasszonyi fátyol, gyönyörü, de óvatos bánásmódot igényel, könnyen szakad/- hat.

Amikor már a fátyolka (receháj) szépen megszikkad, és már a hozzávalók, belevalók is megvannak, el lehet kezdeni az összeállitást, ami nagyon egyszerü.
A cigánka hozzávalói és elkészitése:
(Alapanyaga a nyers ledarált sertésmáj, s ugyanannyi sulyú befüszerezett kolbászhus)
Nyers sertésmáj, amit (nyersen) ledarálok (nekem most 2,5 kg volt
befüszerezett kolbászhús (nekem most 2,5 kg volt)
3 óriási fej vöröshagymát apróra vágtam, s kevés sertészsiron megfonnyasztottam
1/4 kg főtt rizs (sós vizben megfőztem)
6 db nyers tojás
ízlés szerint bors,
kóstolás után (ízlés szerint) só
édes és picit csipős őrölt füszerpaprika (én nem szoktam bele tenni)
Egy ilyen óriási lábasba alulra tettem a befüszerezett kolbászhust, majd rá a ledarált nyers sertés májat, hozzáadtam a kevés zsíron fonnyasztott, apró kockára vágott vöröshagymát,
borsoztam, és a nyers tojásokat is beleütöttem.
Jócskán összekevertem, s kóstolás után egy nagyon pici sót még adtam hozzá.
A kiterített recehájat -amikor még gyönyörüen egészben van az asztalon- megpróbálom kb 20x20-as kockára vágni, de itt nem kell a pontos formára törekedni, mert óvatosan lehet a recét nyujtani is, s a legvégén már ugysem lehet kihozni belőlük szabályos kockákat. Ha meg már szakad is, akkor gyönyörüen lehet, foltozni a leszakadó sallangokkal. (Sütéskor ez semmilyen akadályt nem jelent)
2 jó nagy evőkanál masszát a közepébe raktam és ráhajtottam a recehájat, s az összecsomagolt részével lefelé egy tálcára raktam. Hagytam jól kihülni. Egy jó pár darabot azonnal tepsire tettünk, megkóstolni, a többit bezacskóztam és már benn is fagynak a hütőben.
S most következzen 2010. január 16-a :-)
A disznóvágás egyes elemeit, menetét sikerült lencsevégre kapni, de sajnos nem mindig és nem mindent, mert olyan gyorsan dolgoztak a lányok, fiuk, hogy nem mindig tudtam jelen lenni egy-egy eseménynél. Azért egy pár fotó bemutatja az egész napunkat.
(Készül a konyhában: reggelire a finon hagymás vér, amit Kriszta készített.)

Jobb és bal oldalon a mi gyerkőceink :-)
Ica és Erika (a tesók és sógornők), akik a beleket készítették elő, közben az abálóra vigyáztak, és az üstöket figyelték, amelyben a fincsi kis tepertő is sült, no és a hurka, valamint a sajt is itt abálódott.
S mindezek mellett a sok-sok mosogatni való is az övéké volt.
Itt pedig -a garázsban- kezdődik a hús válogatása, majd a darálás. A legfinomabb, legszebb részek egyik fele a fagyasztóba, míg a másik része füstölésre vár, hogy a húsvéti sonka is hazai legyen
de előbb sózódnak, majd a füstre mennek :-)
Tibor: alias metaxás még egy jó bográcsos pörköltet is főzött, s az így elkészült finomság dobozokba került, s egy része a "munkában" alig elfáradtaké, másik része pedig a fagyasztó lakója lett.
A fiúk ujra megbeszélték mi is kerüljön ebbe a töménytelen mennyiségü húsanyagba, hogy abból igazi kolbász és szalámi legyen...
Sajnos, vagy szerencsére?! a végeredmény, a kolbász és hurka, valamint a sajt betöltése olyan hamar elkészült, hogy mire a fotóapparátommal odaértem, már az elkészült finomságok a szomszéd füstölőjében foglaltak helyet, s vártak a következő napra, azaz a füstölés elkezdésére.
Ahogy hazajönnek a füstről, készül az ujabb fotó, mert még praktikákat is be kellett vetni ahhoz, hogy azok a belek, amelyek kicsit megadták magukat, nehogy kidobják a finom kolbászanyagot. No de erről majd egy pár nap múlva.
Egy részlet az asztal sarkáról: megkezdték a lányok a vacsora felrakását, mert már mindenki eléggé megéhezett, s itt már délután 5 óra volt, s a csapat nagyon sietett haza.
Kineveztük a kondi-termet étkezdének, de most nem a tornaszereké, hanem az "éhes gyomor"-é volt a főszerep. Nagyon finom orjaleves, csigatésztával, mégfinomabb töltöttkáposzta, sok-sok tejföllel elégítette ki az "éhes" csapatot :)
-o-o-o-o-o-o-
Egy jó nagy adag sonka, csülök, oldalas, nyúja, különböző szalonnák hófehér ládában sózódnak még legalább 2 hétig, s utána ők is a füstön végzik, majd a kamra lakói lesznek, hogy belőlük a legfinomabb ételek készülhessenek.

13 megjegyzés:

  1. Viki! Fantasztikus mit dolgoztatok! Lesz is mit enni!

    VálaszTörlés
  2. Gondoltam rád szombaton. Látom rendben ment minden! :)
    Nálunk is ez szokott a disznótoros menü lenni.
    Jó főzőcskézést a friss, finom husiból!

    VálaszTörlés
  3. Halló Druszám :-) I love cigánka :-)))

    Egy szerencsém van: a kolléganőmék hétvégén disznót vágtak, hozott kóstolót! Benne cigánka és hagymás vér, mindkettőért ölni bírnék :-) Ha nem ettem volna ma, most megnyaltam volna a képernyőt!

    VálaszTörlés
  4. Ja! Nálunk cseplesz a fátyol :-)

    VálaszTörlés
  5. Mary ! hatan vagyunk erre a két disznyóóóóóóra :)))))) de abban igazad van, hogy sok finomság készült.

    Thrini ! köszi mindkettőt: a gondolatot is, meg a főzőcskét is, de most még nem akarok disznóságoooooooooot ))))

    Helló Druszám ! Ne is mondd, az a reggeli hagymás véééééér !!! meg tényleg a cigánka, azt már le semv irom, hogy milyen sok lett, engem más nem is érdekelt.
    Cseplesz? így még nem hallottam! - Te merre laksz? Küggyek is kis csepleszbe pakolt kisebbséget ??? hmmm :DDDD

    VálaszTörlés
  6. Még sosem hallottam róla, de jó pap ugye holtig tanul:))
    Rengeteget dolgoztatok!!

    VálaszTörlés
  7. Kűggyé Druszám, mert ott lakom, ahol Lizann, aki ráadásul szívbéli barátnőm is :-))) Kolbászvárosban :-)))

    A cseplesz meg a sárréti kifejezés szerintem :-)

    VálaszTörlés
  8. trinity ! sok nehéz munkából, sok-sok finomság lett - megérte:)

    Kis Drusám ! minden vágyad ilyen hamar teljesüljön. Vigyázz, kész, rajt, mert még lehet, hogy ebben a hónapban landolok a Bartók Béla uton :) úgy a közepe fele, s isten bizony viszek Neked, ha össze tudjuk egyeztetni az időd :))))

    VálaszTörlés
  9. NNNNaaaaa mán írni sem tudok DRUSZÁM :)))))))

    VálaszTörlés
  10. Uramanyám, mennyi húúúúúúúúúúúús!:))))))))))))

    VálaszTörlés
  11. Drága jó cipőőő, hát a másik oldalon billiárdozok, mint az őrült, utána meg eszembe jut, hogy miért is indultam. Beesek ide és tátva marad a szám! Pedig hát mozogni kellene neki, az az rágni, hiszen csak ennyit tudtam kinyögni, hogy hűűűűűűű, tudod a haspók csavi már ment is enni innen...

    VálaszTörlés
  12. Szepyke!:) micsoda látvány ugyi?? én már nem is nézek oda :)

    VálaszTörlés
  13. Csavi! Te FŐ csavargász, akarom mondani, fő ho-ho-ho-hóóóóó :-) hova indultál enni, mert még eddig nem értél ide :)) Igyekezz, mert elfogy a java:))

    VálaszTörlés