2010. január 15., péntek

Káposztás kapucnyika

A disznóvágás (legalábbis magyarország szlovák lakta területein) elengedhetetlen, és nagyon finom étke a káposztás kapucnyika. Ezt a reggeli, délelőtti órákban fogyasztják általában, de csak azért, mert annyira finom, hogy nem lehetne annyit sütni belőle, ami kitartana az ebédig :-), illetve ilyenkor már sült hust tálalnak az asztalra, majd azt követi a husleves, a töltöttkáposzta és vacsorára a sült hurka, kolbász.
A kapucnyikát nagyon könnyü elkészíteni, nagyon egyszerü és nagyon finom.
Hozzávalók a tésztához
1 kg finom liszt,
2 dkg só,
csipet cukor,
5 dkg élesztő,
1 dl étolaj,
5 dkg margarin,
5-6 dl tej.
Hozzávalók a töltelékhez:

bors,
(aki szereti lehet bele tenni piros füszerpaprikát is. Én nem tettem)
olaj, vagy zsir
1 nagy fej lereszelt káposzta, amit jól megsóztam, 1 óráig állni hagytam, kicsavartam a levét, s egy serpenyőben felolvasztott olajon (vagy sertészsiron) megdinszteltem.
olvasztott sertészsir a megkenéshez.
Elkészítése:
A tej mennyiségéből elvettem 1 dl-t, meglangyosítottam, a csipet cukrot hozzáadtam, és belemorzsoltam az élesztőt. Hagytam, hogy szépen felfusson, s addig bekészítettem a tészta anyagát a kenyérsütőgép üstjébe.
Alulra tettem a tejet, bele az olajat, az összedarabolt margarint. A lisztbe belekevertem a sót és az egészet rákanalaztam, majd a legtetejére tettem a tejben megfuttatott élesztőt.
Kenyérsütőgép gyorsprogramján (Hausmaister 2-es program) 20 perc alatt készre dagasztottam.
Kelesztőtálban 30 perc alatt jó duplájára dagadt.
Bekapcsoltam a sütőt 200 fokra, s amig elérte a hőfokot, addig a tésztát is kinyujtottam, elvágtam, káposztával megtöltöttem és sütőpapirral bélelt tepsire raktam. A tetejüket villával megszurkáltam, hogy a levegő ki tudjon szabadulni.
Légkeveréssel 170 fokon 18 perc alatt készre sült. Kivettem a sütőből és mindkét oldalát olvasztott sertészsirral (lehet olajjal is) megkentem. Ennek az a jelentősége, hogy finom puha marad a tészta.
Jó étvágyat kívánok :-)

4 megjegyzés:

  1. Lizann!! Benéztem és nagyon, nagyon szépen köszönöm. Kedves vagy :))

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy megosztottad, Vikim!!! Köszi, viszem a receptet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szólj Vicuskám, ha megsütötted, megyek kóstolni :)

      Törlés