2010. január 13., szerda

Fánk - nagyim ősi receptje alapján

Fánkom: Nagyikám ősi receptje alapján, aki még mindent disznózsirral készitett, de hiszen akkor nem is volt más. Én sem sokban tértem el ettől, csupán a kisütéséhez használok olajat, vagy néha a hozzávalókban a zsirt, margarinra cserélem. (mikor mi van itthon)
Lett ebből kerek is, meg figurás is :-) mert a nagyim is így csinálta. (a figurásak a szaggatás után visszamaradt sallangokból készültek)
Akkor kezdődjön a mese nélküli recept, ahogy fél évszázaddal ezelőtt -majdnem így- készült.
Azért irom, hogy majdnem, mert még akkor a kenyeret is fateknőben gyurtuk, dagasztottuk, s nem volt az a mai kényelem, hogy csak bekapcsolom a kenyérsütő, vagy dagasztó gépet és már dolgozik is. Keményen meg kellett dolgozni egy-egy dagasztásért, hogy nagyon jó tésztát kapjunk, s finom süteményeket, kenyeret együnk. Szerencsére ma már csak a kenyérsütőt kell elővenni, belepakolni mindent, s utána már a "legnehezebb" feladat a szaggatás. Főleg annak, akinek (mint én is) nincs fánkszaggatója :-) de van ám jó pár, kisebb-nagyobb méretü pohara :-)
Hozzávalók:
2 dl tej
60 dkg finom liszt
2,5 dkg élesztő
2 egész tojás
1 dkg só (lehet kevesebb is, én ennyit szoktam bele tenni)
3 dkg margarin
2 evőkanál olaj (nagyim a margarin és az olaj helyett két jó pupus evőkanál zsirt használt)
2 evőkanál tejföl (nekem jó nagy evőkanalaim vannak)
0,5 dl rum (na ez kihagyhatatlan, de az én nagyim igazi házi szilvapálinkával dúsította)
Elkészitését ugy irom le, ahogyan én most kenyérsütőgépben készitettem.
(Kenyérsütőgépem: Hausmaister family HM 1300-as és két lapátos, s ezt a tésztát a 2-es gyorsprogramon készitem, de csak a dagasztásig. Utána leállitom a gépet és kiveszem a tésztát.)
Elkészítése:
a 2 dl tejet meglangyositom, s a felét a kenyérsütő üstjébe öntöm,
a másik felében csipetnyi cukrot teszek és belemorzsolom az élesztőt, majd felfuttatom.
Tovább rakom a hozzávalókat a gépbe:
tojás, só, margarin, olaj, tejföl, rum
A lisztbe keverem bele a cukrot és a sót, majd az összekevert lisztet is belekanalazom a kenyérsütő üstjébe és ráteszem a már felfuttatott élesztőt.
A gép 5 percig melegit, 3 percig kavar, 22 percig dagaszt.
Amikor vége a programnak, jócskán lisztezett nyujtó felületre boritom és jó vékonyra kinyujtom. Teljesen mindegy milyen alaku, csak az a lényeg, hogy legalább négyzet, vagy téglalap legyen, ugyanis amikor jó vékonyra kinyujtom a tésztát, felolvasztott disznózsirral meglocsolom (ugyanugy, mint ahogyan a rétest szoktuk), s utána összehajtom mégpedig ugy, hogy egy harmadát ráhajtom a kétharmadig, aztán a visszamaradó egyharmaddal betakarom az egészet. Ekkor a tésztám elég vastag lesz, fogom a nyújtófát és szépem nyújtok rajta mindaddig, amig olyan jó ujjnyi vastagságu nem lesz. Vastagabb ne legyen, mert igy is nagyon megnő sütéskor. (S a három rétegben hajtogatás pedig rétegessé teszi a fánkot)
Az én tanácsaim, vagyis praktikáim....
Én Vokban sütöm a fánkot, amelyben 3/4 liter olajat öntök, s jól felmelegítem. Kezem fejét szoktam fölé tartani, s azzal már érzem, hogy megfelelő-e az olaj hőmérséklete.
A Vokban való sütésnek az az előnye, hogy nagyon keskeny a fenék része, ahol a láng éri (bár én villanytüzhelyen sütök, de a gáztüzhely lángjánál még fontosabb lehet, hiszen nem az egész lábas alja melegszik csak egy kis része.) és a vok széle pedig kifelé bővül, igy sokkal egyenletesebben tudnak sülni a fánkocskáim. 5-6 db tud kisülni egyszerre.
Oda kell figyelni a sütésnél, mert ez egy nagyon laza, könnyü szerekezetü tészta és nagyon hamar sül is. Tehát szinte csak pillanatok müve, s már fordithatom is a másik oldalára. Ezért ugy szoktam, hogy mind kiszaggatom a tésztát, s utána már csak sütök, és sütök.
Egy jó nagy lapos tányérra (tálcára) duplán jó vastag kéztörlő papirt teszek, s erre szedem ki a kisült fánkokat.
Még egy kis rafinéria: a szaggatáskor (na persze ha ugy csináljuk, hogy szép kerek fánkunk legyen, akkor óhatatlan, hogy ne legyenek sallangok. Ezeket a végén összesodrom és valami figurákat gyártok belőle és utoljára sütöm ki őket. Ma is sikerült megformálni magam a hulladékból, de ugy megdagadtam a forró olajban, hogy se kezem, se lábam, se fejem nem vált el egymástól. Összesültem :-) akarom mondani. Összenőttem, na de majd lefogyok, bár még nem terveztem :-)
Lekvárral és porcukorral szoktam tálalni, ma viszont egy nagyon egyszerü -még tavasszal, vagy koranyáron készült) lekvárral bolondítottuk meg. Ez egy fehér ringló dzsemnek indult, aminek főzéskor nem sok ize volt, ezért narancs és citrom héjakat főztem bele. Húúúúúúúúú de isteni lett. Most bontottuk meg az első üveget. Ami még a garázsban maradt jól eldugom, mert szerintem ennek jó nagy keletje lesz, s a következő fánksütésig akár még el is fogyhat :-)
-o-o-o-o-o-o-o-
Ma a főzés és fánksütés mellett elkészült a tegnapi Mammut tesókája
Adatai ugyanaz, mint ikertestvérének a Mammutnak, csak éppen egy kicsit a súlya és a megérkezésének időpontjában volt változás. S "Ő" nem lila, hanem vöröshagymás :-)) adunk ám a színekre is, nemcsak a külsőre :)))
S miután "Őt" sem tudtam úgy sütni, hogy a jénai teteje rajta legyen, ezért a sütés kezdésekor a sütő aljába egy közepes tepsit betettem, amibe jó bő 1 liter vizet beleöntöttem. Sokkal szebben is sült, mint a tegnapi.
Mammut ikertesókája megszületett 2010. január 13-án 14.52 perckor. Világrajövetelekor mért súlya: 2.666 gr, magassága: 17 cm, hosszúsága: 33 cm.
Jaaaaaaaaa ! és most már sokkal több cserép is van rajta.
S még mondja valaki, hogy a 13-a nem egy szerencsés nap :))))))

5 megjegyzés:

  1. Nagyon szép a fánkod. A kenyered meg Iron Maiden-es kenyér. A Number of the Beast számuk után!

    VálaszTörlés
  2. Mary ! de ari vagy. Az még csak hagyjám, hogy "vadállat" - gondolom a méreteire gondoltál, na de, hogy még szüz is legyen ??? --- hát igen, talán igazad van, mert ez szombatig az lesz. Pedig még kell sütnöm, mert sokan leszünk. Jaj a fánk meg olyan fincsi lett. A multkor a Tiédet látván csurdogált a nyálacskám, ma aztán rászántam magam, s előszedtem a gyerekkori emlékeket :))))

    VálaszTörlés
  3. A 666 a sátáni szám a fenevad száma.
    A Vas Szűz egy középkori ( inkvizíció) kínzó eszköz innét az együttes neve! Amúgy egy elég régi de ,most is működő együttes családunk kedvence! :)

    VálaszTörlés
  4. Ez a fánk...meg a kenyér..Ma is nagyot alkottál!! Gratulálok!!

    VálaszTörlés
  5. trinity ! köszi, de még ma is :)))))

    VálaszTörlés