2009. augusztus 15., szombat

Sajt házilag

Lágy sajtom, (labneh) ahogyan én készitem :
Hozzávalók:
4,5 liter másfél %-os tej
475 gr-os joghurt (vagy kefir)
3 teáskanál só
5-6 gerezd tisztitott fokhagyma
Elkészités:
A 4,5 liter langyos tejet egy tálba öntöm, és belekeverem a nagy pohár joghurtot.
Letakarom és két napig meleg helyen pihentetem.
(Ha hüvösebb az időjárás, akár 3-4 napig is eltarthat, amig az aludttej elkészül.)
Két nap után ha már az állaga teljesen összeállt, darabolható, akkor egy késsel összevagdosom, belekeverem a sót és az apróra zúzott fokhagymákat, jól elkeverem,
és egy ritkább szövésü (mondjuk pelenka anyag) zacskóba teszem, fakanálra felakasztom, alá teszek egy fazekat és lecsepegtetem.
(A lecsepegett savót más péksütihez, kenyérhez fel lehet használni)
Ujabb 2 nap (ez a minimum) csöpögtetés szükséges, de ezt már ilyen meleg időben a hütőszekrénybe teszem. (Az nem baj, ha tovább tart a csöpögés, mint 2 nap)
Ha elkészült, és az állaga már olyan, mint, amit a mérlegen látsz, akkor kivehető a zacskóból és már fogyasztható, vagy egy részét füszeres olajban tovább lehet érlelni.

Füszeres olajban tovább érlelés:
Az elkészült sajtból olajos tenyérrel kis golyókat formázok és egy üvegbe helyezem.
A füszer olajat izlés szerint készitem el. Én általában zöldfüszereket használok, mint most is.(egyedül a levendulavirágot hagytam ki, mert most nem kapható a környékünkön)
de az igazi provence: kakukkfű, rozmaring, bazsalikom, babérlevél, borsikafű és néha levendulavirág, összetételéből áll.
Ezeket a füszereket rászórom a goklyókra, és annyi olajat (lehet oliva, de én most napraforgót használtam) öntök rá, hogy jól ellepje.
5-8 nap az érlelési ideje, ha egyáltalán addig kibirom, hogy ne kóstoljam meg.
A kóstolásnak egyetlen baja van, hogy akkor már nem lehet abbahagyni, és el is fogynak a nagyon finomra készült labne golyócskák.
-o-o-o-
ha nem teszek bele fokhagymát, csak sót, akkor sütemények készitéséhez (mascarpone helyett) használható.

1 megjegyzés:

  1. Nyamm ! Fűszerrel vagy anélül , mindegyik finom lehet! Hamarosan ki fogom próbálni!! Köszi a receptet!!

    VálaszTörlés