2009. augusztus 29., szombat

Próbálgatás a sütőben sült kenyérrel

Próbálgatom saját magunk szája ize szerint kialakitani a minden napi kenyerünket.
Bár én nem vagyok egy nagy kenyérfogyasztó, de megszállottja vagyok a sütögetésnek.
1989-ben vettük az első masinánkat, az akkor még olyan kis kemence formáju Funai gépet. Nagyon sokáig birta.
Hosszu évekig mindig csak gépben sütöttem a kenyerem, de amikor egyszer barangoltam a neten - valami konyhai dolog után kutattam talán, s akkor találtam rá m.Margit oldalára. Sokat olvasgattam a sütőben sült kenyerekről és az egyre szebb látványok magukkal vonzottak, s akkor már többé nem is akartam gépben sütni kenyeret, csakis sütőben.
Igy sikerült eljutnom addig, hogy mindig variálok és majdcsak megalkotom végre a nekünk legfinomabb kenyér receptjét.
Ennek a kenyérnek nem tudom milyen nevet kellene adni, mert egy egyszerü fehér kenyérnek indult volna, ha nincs a hütőszekrényemben 25-30 dkg öregtészta, amit már nagyon fel kellett használni. (több mint egy hetes volt) S ha jól emlékeztem, akkor az öregtésztába pedig rozslisztet tettem, ezért is "nevenincs" a kenyeremnek, de igy is nagyon finomra sikerült.
Még egyszer -emlékezeteim szerint- el fogom késziteni a rozslisztes öregtésztámat, ahogyan én alakitottam ki, s majd akkor meglátjuk, valójában milyen is volt.
Hozzávalók:
2 dl víz
0,7 dl tej
2 evőkanál olaj
A folyadékot a kenyérsütő gép üstjébe öntöm és utána sorban belerakom a következő hozzávalókat: (A lisztet minden esetben átszitálom. Igy sokkal könnyebben kezelhető lesz a tészta is)
40 dkg BL 80-as kenyérliszt,
10 dkg fehér tönkölyliszt,
2 csapott evőkanál burgonyapehely
25-30 dkg öregtészta (rozslisztes)
késhegynyi aszkorbinsav
2 tk só
1 tk. cukor
1 dkg friss élesztő

Elkészitése:
A hozzávalókat a kenyérsütő gépbe raktam (Az én gépem először előmelegit 15 percig, csak utána kezd el keverni)
20 percnyi dagasztás után kiemeltem az üstből és enyhén lisztezett formára tettem. Jócskán átgyurtam és lisztezett kelesztőtálba tettem, majd duplájára kelesztettem.
Az első 20 perc után enyhén átgyurtam a tésztát.
40 perc kelés után kivettem a kelesztőtálból és lisztezett lapon megformáztam, majd a jénaiba tettem tovább kelni.
40 perc kelés után bevágtam, s utána még 25 percig tovább kelesztettem.
Sütés előtt a jénai tetejét virágspriccelővel jócskán befujtam, s igy tettem a sütőbe.
220 fokon 55 perc alatt szép pirosra sült.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése