2010. december 27., hétfő

Grahamkenyér - gépben dagasztva (kérésre fotóval)

Nem nagyon akartam már újra kenyérrel jönni, de az utóbbi időben elég sok e-mailt kaptam, amelyben többek között a legfőbb kérdés az volt, hogy milyen az állaga annak a kenyértésztának, amelyet kenyérsütőgépben dagasztunk, s ráadásul nem tiszta fehér lisztből van. Nos úgy gondoltam, hogy akkor azt a kenyeret  amelyet mostanában sütök, lefotózom, amikor a gép megkeveri a tésztát. Ez a kenyér nem más, mint a kevés graham liszttel készült MINDENNAPI kenyerünk, amelynek összetevőit és az egész kenyérsütés menetét ITT LEHET MEGTALÁLNI, de leírom itt is, hogy ne kelljen visszakeresni.



Hozzávalók:
250 ml víz,
50 dkg BL 80-as kenyérliszt,
10 dkg graham liszt,
20-25 dkg élesztőmentes kovász   (a kovász is grahamlisztből készül)
1 teáskanál só,
1 mokkáskanál cukor,
2 evőkanál burgonyapehely,
1 evőkanál étolaj,
2 dkg élesztő (de ha van időd a hosszú 2-2,5 órás kelesztésre, akkor 1 dkg élesztő is elegendő)

A kenyérsütő üstjének aljába öntöttem a vizet.
Az összes többi hozzávalók (lisztek, só, cukor, burgonyapehely) összekevertem és a vízre kanalaztam.
A tetejére rátettem a 20 dkg kovászt, s az elmorzsolt élesztőt
A kenyérsütőgép 15 percig előmelegítette az anyagokat, majd 20 percig dagasztott.

Ez az összetevő mennyiség annyira bejött nekem, hogy abszolút nem kell kiegészíteni keverés-dagasztás közben sem vízzel, sem liszttel.






S itt jön akkor a tészta állaga a 20 perces dagasztás után. Figyeld az újjam, belenyomtam a tésztába, és vissza is pattintotta. Tehát nem lágy tészta, de nem is kemény. Az viszont még nekem is meglepő, hogy kelés után  sokkal puhább lesz a tészta, pedig ez csak a teljesen fehérlisztből készült kenyértésztáknál szokott előfordulni.
Amikor a kenyérsütőben a tészta túl van a 20 perces dagasztáson, akkor a gyúrólapot grahamliszttel hintem meg, és a tésztát ezen formázom.

Kelesztőtálba rakom, tetejére is szórok kevés grahamlisztet. Ha eszembe jut, akkor kb 15-20 perc után picit átgyúrom a tésztát, de ha éppen nem vagyok közelében és elmarad, akkor sincs semmi baj.
Hőmérséklettől függ, hogy meddig kell keleszteni. Általában hüvösebb helyen tovább, mig egy jó meleg konyhában elég ha csak 40 percig kelesztjük.

Amikor duplájára kelt a tészta, kiborítom, megformázom, és a sütőpapírral bélelt jénaiba beleteszem, s szintén duplájára kelesztem.

Egy éles zsiletpengével bevagdosom és hideg sütőbe teszem. A tészta tetejét és a jénai tetejét is lespriccelem.
Általában 180-200 fokon összesen 35 percig sütöm. Ekkor leveszem a jénai tetjét és még 5-10 percig sütöm.



 Amikor kiborítom a jénaiból, akkor lespriccelem hidegvizzel és hagyom, hadd morogjon magában és jöjjenek elő azok az aranyos kis cserepesedések. Rácsra teszem, és itt hagyom kihűlni.
Az is fura, hogy egyáltalán cserepesedik, mert ez is főként a "csak" fehérlisztből készült kenyereknél fordul elő inkább.


Amikor már jó kihült, csak akkor szabad szeletelni, persze ha meg tudjuk várni :-)  (érdemes várakozni !!)



S ha már a kenyér is kihűlt, s a gyomrunk is korog, de időnk nem volt vacsorát készíteni !! --- akkor marad a hűtőszekrény tartalma, s pillanatok alatt a finom puha kenyér mellé varázsolhatunk egy egyszerű kis vacsorát, ami persze nem éppen fogyókúrás! Na jó, jó hát a sonka igen, na de az a kolbász ????

Szomjunkat egy jó forró gyümölcsteával enyhíthetjük.

9 megjegyzés:

  1. Gyönyörű a kenyérkéd!:)

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörű lett a kenyered!
    És a vacsidat is elfogadnám! :))

    VálaszTörlés
  3. Egyszerűen gyönyörű és tökéletes :-)

    VálaszTörlés
  4. Szépséges kenyeret sütöttél !

    VálaszTörlés
  5. Meseszép lett a kenyérkéd!
    Nekem is ugyanilyen kenyérsütőm van:D

    VálaszTörlés
  6. Mary ! Köszönöm szépen. Mi most kikötöttünk ezzél az egyszerü receptnél, s mivel már a kovász is grahamlisztből készül, így nagyon kellemes íze van, s nem is fehér...

    Szemi ! Gyere, még ma is van belőle, pedig még a gyerekek is váratlanul betoppantak ebédre :))

    Chef Viki ! Köszönöm szépen, láttam ám a Tiéd is a jó múltkor :))

    VálaszTörlés
  7. Bianka ! Köszönöm szépen !!

    Ami ! Neked is köszönöm, s nem is csak hogy szép, de nagyon finom is. S amitmégelfelejtettem leírni, hogy ez akár 4 nap mulva is olyan, mintha akkor jött volna ki a sütőből....

    DebiGabi ! Köszönöm szépen Neked is. Nekem ez már a harmadik kenyérsütőm. Igaz, hogy már husz éve itthon sütöm a kenyeret, de ezzel a masinával nagyon meg vagyok elégedve. (igaz, hogy csak dagasztásra használom). Nekünk nem jön be a gépi kenyér DDDDD

    VálaszTörlés
  8. Nagyon irigyellek , nem hozott az angyal ilyen gépet pedig kértem...

    VálaszTörlés