2010. február 23., kedd

Rozskenyérhez - Rozs-nyanya :)

Előző kenyeremhez is, ami egy teljes kiörlésü rozsliszt hozzáadásával készül - ugyanennyi roszlisztes nyanyát (öregtésztát) tettem. Nagyon jó hatással van a kenyértésztára. Sokkal finomabb, lukacsosabb a kenyér, ha előtésztával (nyanyával, öregtésztával, ki minek nevezi) készül. Az öregtészta eredete E.Margit -egyszer véletlen elfelejtett kenyerének ujrahasznosításából született. Hála Margitnak, hogy ottfelejtette a kenyérsütő üstjében a kenyértésztát, így gazdagabbak lettünk ennek ismeretével is. (Talán még a kovásznál is sokkal alkalmasabb a kenyérsütéshez)
Azóta azonban már nagyon sokan alkalmazzák.
Ahogyan én készítem:
Amikor a kenyerem második kelésén is túl van, egyszerüen levágok belőle 20 dkg-ot. Egy zárható -frissentartó- dobozba rakom és beteszem a hütőszekrénybe. A következő kenyérsütéskor csak előveszem és hozzáadom a kenyér összetevőihez, s így folytatódik ez minden kenyérsütés alkalmával. (Természetesen ez a 20 dkg-nyi tészta nagyon szépen megkel a hütőszekrényben)

2 megjegyzés:

  1. Képzeld Viki, ahogy Te csinálod ezt a "nyanyát", ilyet kaptam én egyszer Cipruson...kenyeret akartam sütni, és szükségem lett volna élesztőre, és még nem tudtam görögül.
    Próbáltam magyarázni anyósomnak, hogy mit szeretnék, aztán másnap hozott egy darabka nyúlós tésztát él azt mondta, ezt tegyem a kenyértésztába...én meg nem mertem hozzátenni!
    Azóta már tudom, hogy ezt hívják /legalábbis görögül/ előtésztának és a legjobb kenyereket sütik vele!:-))

    VálaszTörlés
  2. Latsia! Örülök ennek a bejegyzésednek. Egyszer amikor Nálad olvastam ezt a történeted, annyira "OTT" éreztem magam. Jó érzés volt! S ne tudd meg, hogy valamikor a 70-es évek idején elég sok időt töltöttünk Görögországban, s én is ott találkoztam először vele. Köszönöm, hogy Te is megerősítetted-))

    VálaszTörlés