2013. március 28., csütörtök

Bableves csülökkel, csipetkével

 
Gyorsan, amíg nem lesz holnap, mert ugye húsvét előtti nagypénteken nem illik húsos ételt fogyasztani.
Na de az ünnepekre főzött igazi házi sonkának a levét csak nem dobjuk ki, inkább a sonkáról levágott csülök részből és a sonkaléből egy jó kis bablevest főzünk, igazi csipetkével.
 

 
Hozzávalók
 
0,5 kg barna száraz bab
1 nagy fej vöröshagyma
1 fej fokhagyma
1 db közepes csülök
5 szál sárgarépa
2 szál fehér répa
 
Csipetkéhez
 
2 db egész házi tojás
20  dkg liszt
csipet só
 
A csipetkét én késes robotgépben készítem el. Beleteszem a 2 tojást, megpörgetem, hozzáadom a lisztet és pár fordulat, s máris kész a csipetke.
 
A babot előző nap este beáztatjuk. Másnap a sonkalébe belerakjuk, hozzáadjuk a többi zöldségfélét (hagyma, fokhagyma, sárga és fehér répa)
Lassú főzéssel kb 1 óra alatt elkészül a leves.
 
Az elkészített csipetkét kis gombócokra szedjük, majd jól kisodorjuk. Az kisujjnyi vastagságu kisodort tésztát lisztes deszkán apróra felaprítjuk, s belefőzzük a bablevesbe. Kicsikre kell vagdosni, mert jó nagyokra megnő.
Miután a bab is sűrít, a csikpetke is lisztes deszkán került felaprításra, így rántást már nem készítünk. Egy kisebb merőkanálnyi babot kiveszünk a levesből,  botmixerrel pürésítjük, adunk hozzá piros őrölt paprikát, s belekeverjük a levesbe. Megvárjuk amíg elkezd lassan felforrni, ekkor beleszórjuk az összevagdosott cssipetkéket.
kb 10 perc alatt el is készül.
 
 
Ez egy olyan óriási adag, hogy akár 8-10 fő részére is elegendő. Mi hatan ettük, de még majdnem a fele megmaradt, ami bedobozolva, fagyasztószekrényben várja a következhő fogyasztást.

6 megjegyzés:

  1. Ez már döfi! Nagyon szeressem ám!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csavi ! Maradt még, jöhetsz :) Garantáltan nagyon fincsi volt.

      Törlés
  2. Ú én is most megenném szívesen! Nálunk (Bécsben) sajnos nem nagyon tudom hol kapható finom csülök, így a húsvét is anélkül fog eltelni... :( A csipetkét én úgy ismerem, hogy tojás, liszt, só, és nagyon keményre kell anyukám szerint gyúrni (amire én sosem vagyok képes), majd ő mindig kézzel csipkedte - ezért is csipedett, ahogy mi ismerjük.
    Innentől azonban biztos a te módodon fogom elkészíteni, mert nekem a lassú csipkedésem miatt sokszor háromnegyed óra mire a tálkából a levesbe kerül a tészta :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Titanilla, mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy megbízható helyről vesszük a finom füstölt dolgokat, de januárban a gyerekeink is vágtak, s most ez bizony a "házi disznónkból" készült :)
      Nagyon jól mondja Édesanyád, hogy a csipetke azért csipetke, mert jó keményre összegyurjuk, s apránként belecsipkedjük a levesbe. De én is azért találtam ki ezt a megoldást, mert nem vagyok hajlandó órákat egy egyszerű ebéd mellett eltölteni :) Késes robottal a tésztagyúrás 1 perc, a csipetke összevagdosása, kb 3 perc, ha még ráteszek egyet, akkor is 5 perc alatt benne van a levesben :) Sok sikert Neked hozzá :)

      Törlés
  3. Válaszok
    1. Latsia ! Nem is csodálom! Köszönöm a látogatásod.

      Törlés