2017. március 9., csütörtök

Üvegbe zárt töltött káposzta

Nálunk a  töltött káposzta nem csak karácsonykor kerül az asztalra. Nagyon szeretjük, de az igazi ízt csak akkor érjük el, ha jó sokat főzünk egyszerre. Viszont megenni ennyit egyszerre elképzelni sem lehet. De még jó, hogy "valaki" feltalálta az ételek házi tartósítását. Óriási előny, ha nincs időnk főzni, vagy éppen nem vagyunk itthon, csak éppen délidőben hazaesünk és nem kell azon gondolkodni mi legyen az ebéd. Lekapunk egy üveg töltött káposztát a kamra polcáról, melegítjük és már ebédelhetünk is. 


Hozzávalók:
1,3 kg darált setéshús
4 evőkanál vöröshagyma (ősszel elrakott, aprított sóval tartósított)
2 teáskanál köménymag
6 nagyobb gerezd fokhagyma
15 dkg rizs
1 mokkáskanál bors
1 evőkanál piros fűszer paprika
2 evőkanál édes paprika krém (házi)
1 evőkanál erős paprika krém (házi) 

4-5 szelet császárszalonna (opcionális). Most én sem tettem bele.
1 óriási fej káposzta
2 doboz vecsési fehérboros savanyú káposzta.


Előkészítés

A nagy káposzta fej torzsáját egy éles késsel körben meglazítjuk és amennyire tudjuk kiszedjük. Az édes káposzta fejet egy (8 literes) kuktába tesszük, annyi vízzel felöntjük, hogy a káposztát félig lepje el. 1 evőkanál sót adunk hozzá és 10 percig lezárt kukta tetővel puhítjuk.

Amíg a káposzta a kuktában puhul, addig összekeverjük a tölteléket. 


Amikor lejárt az idő és a kukta is leengedte a szelepet, levesszük a tetejét és a káposzta fejet egy nagy tálcára kiemeljük. Picit hagyjuk hülni, s szép lassan egyenként lefejtjük a leveleket. 
A vastagabb részét a levélnek levágjuk és az összekevert tölteléket  betöltjük a levelekbe. 

A káposzta fejből megmaradt kisebb leveleket éles késsel nagyon vékony szeletekre szeljük és összekeverjük a savanyú káposztával. 

17 literes nagy kuktámat vettem elő, aminek az aljára raktam egy jó nagy adag apró káposztát, majd 11 tölteléket, tetejére újból apró káposzta került és a következő 11 töltelék.
A legfelső sort is beterítettem apró káposztával. 2,5 liter vizzel feltöltöttem a kuktát, tetejét ráraktam és 25 percig főztem. Hagytam, hogy a kukta magától engedje le a szelepet. Ilyenkor már veszélytelen a tető eltávolítása a gőz nem fogja megégetni a kezünket. 



Összesen 22 töltelék lett a fenti hús mennyiségből. 4 tölteléket meghagytam ebédre. A megmaradt 18 tölteléket üvegbe raktam. Egy üvegbe 3 tölteléket és rá az apró káposztából, majd egy kis levet is. Kupakokkal lezártam az üvegeket. 
A nagy kukta aljárba dunsztoláshoz használt ruhadarabot tettem és egyszerre 5 üveget raktam a kuktába. Lezártam a tetejét, a hőfokot a legmagasabbra állítottam és amikor a kukta elkezdett szuszogni, a hőfokot levettem a minimálisra és az időt beállítottam 60 percre. Ennyi kell egy készétel hőkezeléséhez (tartósításához).









A kukta tetejét levettem és üvegfogóval kiszedtem az üvegeket. Megtörölgettem őket és a kamra polcára raktam. 


Isteni finomra sikerült ez a töltött káposzta, s még élvezni fogjuk jó párszor, amíg az üvegek ki nem ürülnek. 




9 megjegyzés:

  1. Milyen jó ötlet ez Viki! Nem gondoltam volna, hogy házilag is lehet konzervet készíteni, saját szájízetek szerint. Le a kalappal, nagyon ügyes vagy!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Maria :) Mi már több mint két éve "konzerven" élünk :) Egy-egy napot rááldozok a főzésre, s utána csak le kell emelni a kamra polcról. Nem is hiszed el, hogy mennyire sok szabadideje lesz a háziasszonynak. S ráadásul nagyon finom is, mert a kuktában hőkezelés után még jobban összeérik az étel.

      Törlés
  2. Ez így délidőben, munkahelyen... merénylet. Imádom a káposztát, minden formában. De ez a befőttes verzió most nagyon megmozgatott. Ugyan kuktám nincs, de befőző automatám hamarosan lesz. Gondolom, azzal is megoldható.
    Egyszerűen zseniális! Sokmindent tartósítasz üvegben?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Marika! Bocsáss meg.... de nyugodtan lakmározz belőle :) Igen befőző automatában is lehet tartósítani. Csak abban minden készételt 180 percig. Én talán csak palacsintát és fánkot nem tartósítottam eddig, de minden egyéb mást igen. A lényege, hogy a sülthúst vagy főtt húst ki kell csontozni (Csonttal tartósítani nem lehet.) A tejtermékes ételeket sem lehet tartósítani, így pl a bablevest megfőzöm, üvegbe rakom, és fogyasztás előtt habarom be tejfölösen. De ezer és ezer féle dolgot - a gyümölcs levestől kezdve a bármilyen húsos ételig - lehet tartósítani (hőkezelni) Eltarthatósági idejük: 1 év.

      Törlés
  3. Válaszok
    1. Márta! köszönöm! És ha még kóstolnád is?! :)

      Törlés
  4. Nagyon jól nézki, hogyan lehet még tartósítani ha nincs ilyesmim mint a kukta? Válaszát köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Kriszti! Én már nem tartósitok. Már nekem is más főz. De hoztam neked egy linket, ahol tudsz olvasni a házi készétel tartósitásról. --- http://kreativotthon.com/tag/befozes/

      Törlés